NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Amazon gaat steeds meer op een octopus lijken

    • 6/11/2018

    Boven.png

     

    10-06-2018, Jaargang 5, Editie 23

    Beste lezer,

    Het CorWijtvlietJournaal wordt u gratis aangeboden. Als ook u van deze nieuwsbrieven geniet, is een financiële tegemoetkoming bijzonder welkom. Voor het bedrag van 25,00 Euro per jaar wordt u donateur van dit Journaal.

    Uw, overigens geheel vrijwillige, bijdrage kunt u overmaken naar IBANnr. NL14RABO0156073676, ten name van Wijtvliet Research. Bij voorbaat dank!

    Wie donateur wordt mag wekelijks op een extra nieuwsbrief met vijf beleggingstips rekenen.

     

    Amazon gaat steeds meer op een octopus lijken

    amazon.jpg

    Amazon krijgt steeds meer trekjes van een octopus. Het bedrijf slaat zijn tentakels steeds verder uit om steeds dieper binnen te dringen in het alledaagse leven van de doorsnee consument. Dat gebeurt niet alleen fysiek, maar ook geestelijk. Amazon is ondertussen ook veel meer dan een allesomvattend e-commerce bedrijf. Het is de nummer 1 als het gaat om Cloud computing en het boort voortdurend en met succes nieuwe markten aan. De laatste loten aan de succesboom zijn adverteren en gezondheidszorg. Analisten zijn ervan overtuigd dat die nieuwe activiteiten vele miljarden aan nieuwe omzet en winst gaan genereren.

    Amazon is welbeschouwd een combinatie van activiteiten met hoge en/of lage marges. Vandaag de dag is het kernbedrijf, de e-commerce, nog steeds de belangrijkste motor voor de waardering. Alleen al de omvang geeft deze lage marge activiteit een marktkapitalisatie van $ 650 - $ 700 miljard. Die hoge marktkapitalisatie is vooral te danken aan het nog immer uitdijend marktaandeel. Dat overschrijdt in 2019 naar alle waarschijnlijkheid de grens van 50%.

    Amazon slaagt erin steeds meer consumenten aan zich te binden dankzij zijn Prime abonnement. Door dit abonnement hoeven deze klanten geen verzendkosten te betalen en ontvangen ze gratis streaming video. De klant betaalt voor deze voorrechten wel $ 119 per jaar. Talloos veel miljoenen klanten hebben een prime abonnement. E-commerce kan ook nog een steuntje in de rug krijgen van de integratie van Whole Foods, de kruideniersketen met 400 vestigingen. Amazon biedt zijn Prime abonnees nu kortingen als ze bij Whole Foods winkelen.

    Amazon 0.1.png

    Als het om winstgevendheid gaat, dan speelt de retail een ondergeschikte rol. Daar is de rol van de overige activiteiten van doorslaggevend belang. Die rol zal de komende jaren alleen nog maar belangrijker worden. De cijfers liegen er niet om. Amazon Web Services (Cloud computing) genereerde in het 1ste kwartaal 2018 een operationele marge van 25,7%. Die hoge marge staat in schril contrast met de marges in de e-commerce. Het Amerikaanse segment had in diezelfde periode een marge van 3,7% en internationaal was de marge zelfs negatief.

    Dat ligt weer anders bij het adverteren, een nieuwe loot. Dat kent wel aantrekkelijke marges, maar de mogelijkheden worden nog maar amper benut. In het 1ste kwartaal bedroeg de omzet slechts $ 2 miljard, maar de chief financial officer was wel zeer tevreden over de winstgevendheid. Tot dusverre verdient Amazon aan advertenties die in beeld komen, wanneer mensen op zoek zijn naar items op de Amazon website. Het bedrijf gaat nu echter gebruik maken van de informatie die het nu al heeft over klanten en klantgedrag. Op basis daarvan gaat het advertenties verkopen die ook op andere websites te zien zullen zijn. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Amazon zodoende een grote concurrent gaat worden voor Facebook en Google. Amazon gaat immers zijn kennis combineren van wat het weet van zijn Prime abonnees met data die het Alexa voice system genereert en met de gegevens over de bezoekers van Whole Foods. Die combinatie aan data schept een totaalbeeld van de klant en die kennis is miljarden waard.

    Amazon 0.2.png

    Niet alles verandert bij Amazon in goud. Het bedrijf moet ook heftig investeren, bijvoorbeeld in fulfilment en transport. Het moet ook blijven investeren in zijn verlieslatende internationale activiteiten om zo de concurrentie op afstand te houden. Wal-Mart wil bijvoorbeeld Amazon Internationaal beconcurreren. Ook Amazon Web Services vraagt voortdurend om meer geld, want ook hier hijgt de concurrentie, vooral Microsoft, Amazon in de nek en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Jeff Bezos heeft er in het verleden geen been in gezien om zijn winstgevendheid op te offeren aan investeringen om zo meer klanten binnen te hengelen. Beleggers hebben geleerd te leven met zijn motto: near-term pain for long-term gain.  Dat zal dit keer niet veel anders zijn! Bezos laat zich weinig gelegen liggen aan de wensen en verlangens van de belegger! Dat is wel eens een verademing!

    - Hebt u opmerkingen en/of vragen? Mail ze gerust aan: info@corwijtvliet.nl

    - Of via mijn twitteraccount: @wijtvliet. (www.twitter.com/wijtvliet)

    - Voor meer door mij geschreven artikelen bezoekt u mijn website: www.corwijtvliet.nl

    - Of bezoek www.Beurshalte.nl      

    - Ontvangt u het Cor Wijtvliet Journaal niet rechtstreeks? Abonneert u zich dan hier!

    Onderkant.png


     

    TWEETS