NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Big Tech is dominanter dan ooit

    • 5/7/2018

    Boven.png

    06-05-2018, Jaargang 5, Editie 18

    Het CorWijtvlietJournaal wordt u gratis aangeboden. Als ook u van deze nieuwsbrieven geniet, is een financiële tegemoetkoming bijzonder welkom. Voor het bedrag van 25,00 Euro per jaar wordt u donateur van dit Journaal.

    Uw, overigens geheel vrijwillige, bijdrage kunt u overmaken naar IBANnr. NL14RABO0156073676, ten name van Wijtvliet Research. Bij voorbaat dank!

    Wie donateur wordt mag wekelijks op een extra nieuwsbrief met vijf beleggingstips rekenen!

    Big Tech is dominanter dan ooit

    Tech 00.jpg

    Het heeft lang geduurd, maar het lijkt er nu toch van te komen. De politiek in verschillende delen van de wereld begint oog te krijgen voor de ongelooflijke macht en dominantie van de grote tech platforms. Beleggers op hun beurt worden weer zenuwachtig van de aandacht van politici voor hun beurslievelingen. Ze vrezen meer regelgeving en dus minder winstgroei.

    Big Tech lijkt zich van al die commotie maar weinig aan te trekken als we de kwartaalcijfers in ogenschouw nemen. Die waren weer ongemeen sterk en benadrukken nogmaals hoe groot, sterk en dominant die platforms zijn geworden. De groeicijfers beklemtonen ook dat het intomen van de dominantie door de politiek gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Beleggers waren opgetogen toen Amazon, Facebook en Alphabet hun cijfers naar buiten brachten en dat was goed te merken. De marktkapitalisatie van Amazon groeide in een dag met $ 70 miljard en het aandeel maakte in een klap het verlies goed dat was veroorzaakt door de tweets van Donald Trump. Ook Facebook deed goede zaken na het bekend worden van zijn cijfers. De marktkapitalisatie steeg met maar liefst $ 50 miljard en het aandeel heeft het verlies, veroorzaakt door het Cambridge Analytica schandaal, weer bijna weggepoetst.

    Tech 01.png

    Als de cijfers één ding bewijzen, dan is het dat grote aantallen Internetgebruikers blijven toestromen naar deze digitale platforms om allemaal van hetzelfde aantal diensten gebruik te maken. In de slipstream van de Internetgebruiker blijven ook adverteerders en e-commercebedrijven toestromen. Die willen ook die gebruikers gemakkelijk kunnen bereiken. Voorlopig lijken de Big Tech platforms zich aan de wetten van de zwaartekracht te onttrekken en politici zullen er een heel zware dobber aanhebben om hier effectief iets aan te doen. Waarschijnlijk is opsplitsen de enige reële optie!

    In de schaduw van deze giganten hebben twee grote namen uit het begin van het pc-tijdperk zich met toenemend succes weten aan te passen aan de eisen van het digitale tijdperk. Het gaat om Microsoft en Intel. Ze danken hun comeback met namel aan the Cloud. Vooral Microsoft is hier ongemeen succesvol. Het Cloudplatform Azure zag afgelopen kwartaal zijn omzet met 93% groeien en de Commercial Cloud business groeide met een meer dan stevige 58% naar $ 6 miljard! Microsoft vecht met Amazon een heftige strijd uit om de koppositie in the Cloud.

    Voorlopig lijken belangrijke marktpartijen de grote digitale platforms het voordeel van de twijfel te gunnen. Zo zag Facebook zijn adverteerders in groten getale blijven toestromen, ook al was de prijs van de advertenties met 39% gestegen. Facebook weet immers grote groepen consumenten te bereiken die normaliter onbereikbaar zijn voor de adverteerders. Zolang dat het geval is, zullen adverteerders massaal zaken blijven doen. Het optimisme is bij sommige nu zo groot, dat ze zelfs het invoeren van de General Data Protection Regulation als positief uitleggen. Dit zijn de nieuwe EU-privacyregels van de Europese Unie. Zo krijgt immers Facebook bij de consument als vanzelf het stempel van betrouwbaar.

    Tech 02.png

    Tussen alle juichverhalen over de grote tech platforms worden echter ook enkele harde noten gekraakt. De grote drie hebben omvangrijke investeringsplannen bekend gemaakt om de volgende groeifase mogelijk te maken. Wall Street was daar niet echt enthousiast over. Het verleden heeft geleerd dat bij een bedrijf als Google de kostendiscipline dan snel gaat verdwijnen. Het is dan bovendien nagenoeg onmogelijk om na te gaan waar al die vele miljarden aan besteed worden. En het gaat om ongelooflijk veel geld. Facebook zal alleen al dit jaar $ 15 miljard besteden aan zijn datacentra en overige faciliteiten. Dat is meer dan een verdubbeling vergeleken met de $ 6,7 miljard in 2017. Google deed er nog eens schepje bovenop. Daar stegen in een kwartaal de investeringen van $ 2,5 miljard naar $ 7,3 miljard.

    De imposante investeringen maken een paar zaken duidelijk. Er is enorm veel geld nodig om in de wereld van digitale platforms mee te kunnen blijven doen. Het tweede is, dat het gat met de volger steeds groter wordt. Dat maakt het voor de politiek alleen maar moeilijker om effectief in te grijpen zonder heel veel schade aan te richten. De ervaringen met AT&T in de jaren vijftig van de vorige eeuw bewijzen dat dat echter niet onmogelijk is. Sterker nog, de ervaringen uit die periode zijn overwegend positief. Het vraagt wel veel denkwerk.

    Cor Wijtvliet

    - Hebt u opmerkingen en/of vragen? Mail ze gerust aan: info@corwijtvliet.nl

    - Of via mijn twitteraccount: @wijtvliet. (www.twitter.com/wijtvliet)

    - Voor meer door mij geschreven artikelen bezoekt u mijn website: www.corwijtvliet.nl

    QE 2.png


     

    TWEETS