NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Het is nog niet gedaan met Tesla

    • 10/3/2018

    Het is nog niet gedaan met Tesla

    Tesla 0.0.jpg

    Het zijn moeilijke tijden voor Elon Musk, oprichter van onder meer het automerk Tesla. Hij krijgt het maar niet voor elkaar dat er voldoende auto’s van de band rollen. Dat is vervelend voor de smalle financiële basis van dit bedrijf. Suggesties als zou het Public Investment Fund van Saoedi Arabië bereid zijn om Tesla samen met Musk van de beurs te halen, bleken ongegrond.  Tactloze opmerkingen over een van de redders van de in een grot opgesloten groep voetballers deden het imago van Elon Musk evenmin veel goed, laat staan zijn publiekelijk gebruik van cannabis.

    Tesla 0.1.png

    Het zal niemand verbazen dat voor veel beleggers hiermee de maat vol was. De koers van het aandeel is in de laatste maanden dan ook fors gedaald. Voor veel critici is het nu wel duidelijk. Tesla gaat het niet redden, niet alleen omdat Musk steeds meer een ongeleid projecties lijkt maar ook omdat de traditionele autoproducenten zich opmaken voor een frontale aanval. Een aantal analisten is daar nog niet zo zeker van. Zo denken ze dat de komst van concurrentie de markt groter zal maken en meer ruimte zal gaan bieden voor veel partijen. Daarnaast stellen ze dat veel concurrenten die in de komende jaren op de markt komen geen partij zijn voor Model 3, het vlaggenschip van Tesla. Zo is de Audi e-tron een heel stuk duurder dan de Tesla Model 3.

    De analisten durven ook de stelling aan, dat Tesla een technologisch voordeel heeft ten opzichte van de traditionele producenten, omdat ze de Tesla van nul af aan hebben moeten bouwen. Ze hebben daarbij geen last van een bestaande situatie. De traditionele producenten bouwen voort op een platform van de benzinemotor en passen die aan voor een auto die voortgedreven wordt door een batterij. Tesla heeft daarom een voorsprong als het gaat om de batterij, maar ook als het gaat om de ontwikkeling van de motor. Het grote voordeel in dezen is wel dat Tesla alles binnen de eigen muren ontwikkelt, terwijl de traditionele concurrenten moeten leunen op toeleveranciers.

    De technologische voorsprong wil volgens diezelfde analisten niet zeggen dat Tesla dus de grote winnaar wordt. Het grote voordeel van de traditionele producenten is dat ze gewend zijn grote aantallen te bouwen. Tesla heeft daar juist grote problemen mee. Zo heeft VW aangekondigd dat het in 2020 100.000 elektrische auto’s zal bouwen, maar in 2025 moeten er dat 1 miljoen zijn. De bekende deutsche gründlichkeit staat er bijna garant voor dat zulks ook gaat gebeuren. Tesla wil al in 2020 1 miljoen auto’s produceren, maar is daarvoor afhankelijk van het tijdig gereedkomen van een nieuwe productiefaciliteit in China en het tijdig uitbreiden van de capaciteit van de fabriek in Fremont. Hier worden veel minder garanties gegeven.

    Het zijn juist dit soort capaciteitsproblemen die Tesla na 2020 kunnen gaan nekken, volgens de analisten. Musk heeft maar liefst 400 000 bestellingen ontvangen voor Model 3, maar er is er nog niet een gebouwd voor de basisprijs van $ 35.000. Analisten denken dat dar ook niet gaat lukken en dat de prijs tenminste $ 42.000 moet bedragen. Ongelukkigerwijs zijn er heel wat minder bestellingen voor de duurdere versies van Model 3. Het is de grote vraag hoe Tesla dit probleem gaat oplossen. Lukt dat niet, dan tekent Tesla waarschijnlijk zijn eigen doodvonnis en niet de concurrentie!

     

     


     

    TWEETS