NEWSFEED RTL Z:

NEWS:

    Wal-Mart zoekt het gevecht met Amazon

    • 5/21/2018

    Wal-Mart zoekt het gevecht met Amazon

    Wal-Mart 3.jpg

    Het Amerikaanse Wal-Mart Stores trekt de portemonnee om de strijd met Amazon met meer succes aan te gaan. Aan het einde van de vorige maand fuseerde het zijn Britse dochter ASDA met grote concurrent Sainsbury. Wal-Mart heeft nu een belang van meer dan 40% in de nieuwe combinatie. In mei nam he voor $ 16 miljard een belang van 80% in Flipkart, het grootse e-commerce bedrijf in India. Deze deelnemingen vormen een breuk met de werkwijze van Wal-Mart tor dusverre.

    De strategie was er tot nu toe op gericht het Wal-Mart concept te exporteren naar andere landen. Die aanpak is niet echt succesvol te noemen. Wal-Mart is actief in 28 landen buiten de VS, maar het is weer vertrokken uit landen als Duitsland en Korea, omdat het concept in die landen niet aansloeg. Wal-Mart kiest er nu voor om meer aansluiting te vinden bij wat er lokaal leeft in plaats van de eigen cultuur op te leggen.

    Wal-Mart 0.png

    Wal-Mart moet ook wel, want het gaat al een poos niet goed. Dat is af te lezen aan de beurskoers die dit jaar onder druk is gekomen, ook al vielen de cijfers over het 1ste kwartaal niet echt tegen. Bij beleggers heerst vooral onzekerheid over de onlinestrategie.  Die verkopen ontwikkelen zich langzamer dan gehoopt en dat roept weer vraagtekens op over de aankoop van e-commerce startup Jet.com voor het lieve sommetje van $ 3 miljard. Beleggers tonen zich trouwens ook weinig ingenomen met de recente acquisities. Die zien ze als te duur en misschien wel als een wanhoopsdaad, omdat Wal-Mart de e-commerce boot dreigt te missen.

    Bij Wal-Mart werpen ze de kritiek verre van zich. Ze erkennen dat de nieuwe strategie risico’s met zich mee brengt en dat de acquisities ten koste van de winstgevendheid op korte termijn zal gaan. Ze kiezen duidelijk voor de langere termijn. Dat kan het management zich ook veroorloven, omdat de oprichters, de familie Walton, nog steeds 51% van de aandelen in bezit heeft. Het frustrerende voor Wal-Mart is, dat het een heftige strijd voert met Amazon. Dat bedrijf smijt bij wijze van spreken met geld, maar aandeelhouders klagen niet. Die weten inmiddels dat het beter is geduld te oefenen.

    Wal-Mart 01.png

    Wal-Mart moet ook wel, want het gaat al een poos niet goed. Dat is af te lezen aan de beurskoers die dit jaar onder druk is gekomen, ook al vielen de cijfers over het 1ste kwartaal niet echt tegen. Bij beleggers heerst vooral onzekerheid over de onlinestrategie.  Die verkopen ontwikkelen zich langzamer dan gehoopt en dat roept weer vraagtekens op over de aankoop van e-commerce startup Jet.com voor het lieve sommetje van $ 3 miljard. Beleggers tonen zich trouwens ook weinig ingenomen met de recente acquisities. Die zien ze als te duur en misschien wel als een wanhoopsdaad, omdat Wal-Mart de e-commerce boot dreigt te missen.

    Bij Wal-Mart werpen ze de kritiek verre van zich. Ze erkennen dat de nieuwe strategie risico’s met zich mee brengt en dat de acquisities ten koste van de winstgevendheid op korte termijn zal gaan. Ze kiezen duidelijk voor de langere termijn. Dat kan het management zich ook veroorloven, omdat de oprichters, de familie Walton, nog steeds 51% van de aandelen in bezit heeft. Het frustrerende voor Wal-Mart is, dat het een heftige strijd voert met Amazon. Dat bedrijf smijt bij wijze van spreken met geld, maar aandeelhouders klagen niet. Die weten inmiddels dat het beter is geduld te oefenen.


     

    TWEETS